Zrážku s osobný autom neprežil mladý motocyklista

18.04.2013 Snina

Prešov ( KR PZ Prešov)  Po zrážke s osobným autom na jednej z ciest v Snine vyhasol včera podvečer život 28 ročného motocyklistu. K nehode došlo v čase okolo 16:48 h na Stakčínskej ulici v Snine. V smere na obec
Stakčín viedol mladý Klenovčan motocykel Yamaha, pričom predbiehal pred ním
idúce osobné auto Škoda Roomster. Pri predchádzaní sa v ľavom jazdnom pruhu
zrazil so Škodou Felícia, ktorá taktiež išla smerom na Stačín, avšak odbočovala
vľavo k istej firme. Pri zrážke utrpel vodič motocykla ťažké zraneniam, ktorým po
prevoze do nemocnice v Snine podľahol. Vodička (39r.) Škody Felície neutrpela
žiadne zranenia a po dopravnej nehode bola podrobená dychovej skúške na alkohol
s negatívnym výsledkom. U nebohého vodiča bude alkohol zisťovaný pri pitve.
Hmotné škody boli predbežne vyčíslené na 2 000.- €. Obe vozidla polícia zaistila pre
účely ďalšieho vyšetrovania. Zavinenie dopravnej nehody je v štádiu šetrenia, ktoré
budú vykonávať humenskí dopravní policajti. V prípade bolo začaté trestné stíhanie
pre prečin usmrtenia.
Motocyklisti by si mali uvedomiť, že patria k najzraniteľnejším
účastníkom cestnej premávky a prípadný stret s motorovým vozidlom alebo
s pevnou prekážkou končí vo väčšine prípadov smrťou alebo ťažkým zranením
motocyklistu. Nemali by preceňovať svoje schopnosti a nepodceňovať riziká rýchlej
jazdy. Jazda na motocykli má úplne iné parametre ako jazda napr. osobnými
motorovými vozidlami. Kým automobil je vybavený vysokou pasívnou bezpečnosťou
(airbagy, pásy, deformačné zóny), motocykel nemá takmer žiadnu pasívnu
bezpečnosť (v súčasnosti aj tu dochádza k prudkému vývoju a zlepšeniu podmienok
(airbagové vesty, airbagy skryté nad nádržou motocykla, chrbticový chrániče, prilby,
ochranný odev a podobne).
Porušenie povinnosti vodiča je na „druhej priečke“ v štatistike príčin
dopravných nehôd motocyklistov. Sem patrí aj povinnosť počas jazdy používať na
hlave riadne upevnenú ochrannú prilbu určenú pre motocyklistov. Pokuta 60 eur za
jazdu bez riadne upevnenej prilby slúži v prvom rade na ochranu motocyklistu,
nie na samoúčelné sankcie dopravnej polície. Vodič, alebo spolujazdec na motorke má výrazne menšie množstvo ochranných bezpečnostných prvkov, a práve preto je
číre bláznovstvo nepoužívať ani to malé množstvo, ktoré ho môže ochrániť. Vhodné
oblečenie s reflexnými prvkami, pevná obuv a rukavice sú nutnosťou. Avšak ani sebe
lepšia výbava nie je zárukou bezpečného návratu pokiaľ motocyklista vedie svoj
motocykel riskantne. Frajerina sa veru v tomto prípade nevypláca.
Ďalším faktorom pôsobiacim na nehodovosť motocyklistov je stav
vozovky. Motocykel je podstatne citlivejší na povrch komunikácie ale aj spôsob
vedenia. Akákoľvek prekvapivá odlišnosť, napríklad nepredvídateľne prudšia zákruta,
prekážka za neprehľadným úsekom cesty a podobne, má vysoký vplyv na schopnosť
vodiča predvídať a prispôsobovať svoju jazdu . Nie za každú dopravnú nehodu je prirodzene zodpovedný motocyklista,
ale v záujme vlastnej bezpečnosti by sa mali vyvarovať nebezpečnej jazde,
porušovaniu dopravných predpisov a taktiež by si mali uvedomiť, že vodiči ostatných
motorových vozidiel nie vždy predvídajú ich porušovanie pravidiel cestnej premávky.
Hazardovať so svojím zdravím a životom sa nevypláca. Pri zrážke s autom, náraze
do zvodidiel alebo šmyku na mokrej ceste vo väčšine prípadov ťahá za kratší koniec
práve motocyklista. Vodiči ostatných motorových vozidiel by si mali uvedomiť, že :
§ motocyklisti jazdia veľmi často vyššou ako povolenou rýchlosťou,
§ často predchádzajú motorové vozidlá ako sprava, tak aj zľava,
§ motocyklistov je možné ľahko prehliadnuť,
§ pri predchádzaní motocyklistov je potrebné dodržiavať bezpečný odstup.
Odporúčania pre motocyklistov
Je veľmi jednoduché naučiť sa test v autoškole, prečítať si zákon, vyhlášku
alebo presný postup čo a ako, keď sa stane to a to...ale v skutočnosti je to
všetko úplne inak. Je dôležité, aby vodič motocykla odjazdil určitý počet
kilometrov, oboznámil sa so všetkými rizikami a krízovými situáciami,
ktoré sú u motocyklov na dennom poriadku a až potom vyrazil na cesty so
silnou „mašinou“. Musí zvládnuť jazdu na mokrej vozovke, naučiť sa technike
prudkého brzdenia, rýchlych zmien smeru a rýchlosti jazdy, dokonale zvládnuť
ovládanie svojho motocykla, jazdu v hustej premávke mesta a zafixovať si do pamäti
základné jazdné návyky.
Za priaznivú situáciu v počte dopravných nehôd s účasťou motocyklistov na
slovenských cestách prispievate predovšetkým Vy - vodiči motocyklov. Znižovanie
počtu dopravných nehôd a ich následkov je záležitosť celej spoločnosti.
Spoločnými silami sa nám darí znižovať počet dopravných nehôd.
Autor: kpt. Mgr. Daniel Džobanik
 

Vyberte región